مدت زمان صدور سند تک برگی
در حال حاضر زمین و ملک، از باارزشترین داراییهای هر فردی به شمار میرود و سند مالکیت آن ملک یا زمین بهعنوان معتبرترین مدرک هویتی آن از اهمیت خاصی برخوردار است.
چند سالی میشود كه بحث تعویض سندهای قدیمی با سندهای جدید مطرح شده است؛ سندهای منگولهدار قدیمی به سندهای تكبرگی تبدیل میشوند كه هریك ویژگیهای خاص خود را دارد. تبدیل سند و دریافت سندهای جدید كار چندان دشواری نیست.
كافی است مراحل زیر را بخوانید تا به خوبی دستتان بیاید كه برای انجام این تغییر در سندهای ملكی خود، باید چه اقداماتی انجام دهید. یادتان باشد در حال حاضر تبدیل سندهای قدیمی به سندهای تك برگی موضوعی اختیاری است و هنوز برای آن اجباری درنظر گرفته نشده است؛ پس قبل از اینكه ضربالاجلی برای آن تعیین شود و معطلیهای چند ساعته در نوبتهای ادارهها و دفاتر ثبت پا بگیرد داوطلبانه برای تبدیل این سندها اقدام كنید.
قدم اول: مراجعه به دفاتر ثبت
دو حالت وجود دارد؛ یا شما یك سند منگولهدار قدیمی دارید و میخواهید سند جدید بگیرید یا اینكه یك ملك جدید خریدهاید و باید سندتان را با نام جدید تغییر دهید. در حالت اول نیازی به رفتن به دفاتر ثبت نیست و یكراست به اداره ثبت املاك بروید ولی در حالت دوم ابتدا باید به یكی از دفاتر ثبت اسناد مراجعه كنید.
هنگام معامله یك ملك یا زمین با هر نوع كاربریای كه داشته باشد نخستین قدم بعد از توافقهای اولیه مراجعه به یك دفتر ثبتاسناد رسمی است تا معامله انجام شده در این دفتر ثبت شود. خریدار و فروشنده باید هر دو در دفتر ثبت حضور داشته باشند و مدارك هویتی خود را بیاورند. درصورتی كه مالك یك ملك اشخاص حقوقی باشند شماره ثبت حقوقی آن و سایر مدارك برای انتقال سند مورد نیاز است.
قدم دوم: استعلام سند قدیمی
دفتر ثبت اسناد رسمی قبل از اینكه برای انتقال سند اقدام كند، فهرستی از استعلامها را از فروشنده یا همان صاحب فعلی سند دریافت میكند. نخستین استعلام مربوط به سند است. این استعلام توسط خود اداره ثبت و بهصورت مكانیزه انجام میشود. تا رسیدن جواب این استعلام ۲ روز زمان مورد نیاز است.
در این استعلام دفتر ثبت اسناد در مییابد كه آیا ملك یا زمینی كه فروخته میشود قبلا به شخص دیگری فروخته شده یا نه و اینكه آیا این سند اصطلاحا در بند نیست و آزاد است یا خیر. سندهایی كه در گرو بانك و یا زندان و... باشند تا پیش از آزاد نكردن آن قابل انتقال نیستند. مسلما در این شرایط سند جدیدی هم برایشان صادر نمیشود و باید ابتدا این موانع برطرف شود.
قدم سوم: تسویه حساب شهرداری
سندی كه به شخص دیگری واگذار و در واقع معامله میشود باید از قبل بدهیهای خود را به شهرداری تسویه كرده باشد. یكی از مدارك مورد نیاز برای اثبات این تسویه حسابها، ارائه گواهی پایانكار شهرداری است. این گواهی نشان میدهد كه خانه یا ملك مورد نظر عوارض و مالیات خود را پرداخت كرده و سند آن مشكلی ندارد.
گواهی بعدی هم كه در مورد زمینهای مورد معامله نیاز هست، ارائه نامه از سازمان نوسازی است و تعیین تكلیف كاربری آن كه آیا تجاری است یا مسكونی یا اداری و... . ملكهای تجاری و صنعتی علاوه بر این دو گواهی، باید نامه سازمان تأمین اجتماعی مبنی بر تسویه حساب با این سازمان را هم هنگام خرید و فروش داشته باشند.
قدم چهارم: انتقال سند در دفتر
همه گواهیها و نامههای تسویه حساب از راه رسیده است و دوطرف هم بر سر خرید و فروش ملك یا زمین موردنظر به توافق رسیدهاند.
مدارك لازم ارائه شده و همهچیز برای انتقال مالكیت آماده است. نقل و انتقال سندهای دفترچهای در داخل خود دفترچه نوشته میشوند اما سندهای تكبرگی اینگونه نیستند. به هر حال نقل و انتقال انجام شده پس از تعیین موعد مقرر در داخل سند دفترچهای وارد میشوند. دفتر ثبت اسناد بهصورت مكانیزه خلاصهای از نقل و انتقال انجام شده را به اداره ثبت ناحیه مورد نظر ارسال میكند.
حالا باید با سند قدیمی راهی ادارههای ثبت شوید تا بتوانید سند جدید بگیرید. كسانی كه خرید و فروش نكردهاند و سند قدیمی دارند، از این مرحله به بعد برای دریافت سند جدید باید همراه شوند.
قدم پنجم: مراجعه به اداره ثبت
وقت آن رسیده كه به اداره ثبت ناحیه مربوطه مراجعه كنید و برای دریافت سند تك برگی مخصوص به ملك یا زمین مورد نظر درخواست خود را ارائه دهید. اداره ثبت املاك در شهرهای مختلف قرار دارد و در شهرهای بزرگی مثل تهران هم چند اداره ثبت برای مراجعه در نظر گرفته شده است.
فرم درخواست را پر میكنید. دقت كنید اطلاعاتی كه در فرم وارد میكنید اطلاعات درستی باشد چراكه یكی از مبناهای پر كردن سند استفاده از همین فرم است. اگر قصد فروش ملك یا زمین را نداشته و تنها برای تبدیل سند دفترچهای به سند تك برگی اقدام كردهاید این نخستین گام شما محسوب میشود.
تسویه حسابهای شهرداری و استعلام سند هم پس از ارائه درخواست دراداره ثبت مورد نظر پیگیری میشود.
قدم ششم: ارائه سند مالكیت قبلی
چه برای نقل و انتقال سند مالكیت و چه برای تبدیل سند دفترچهای به سند تكبرگی، باید اصل سند مالكیت قبلی ملك یا زمین به اداره ثبت ارائه شود، در غیراین صورت سند جدید به شما تعلق نمیگیرد. اگر سند منگولهدار شما مفقود، یا به دلایل مختلف غیرقابل استفاده شده باشد باید قبل از اقدام برای تك برگی كردن سند، برای دریافت سند المثنی اقدام كنید.
خود این گرفتن المثنی هم مراحلی دارد كه میتوانید درباره آن از كارمندان اداره ثبت سوال كنید. اطلاعات مربوط به نقل و انتقال سند در سندهای تك برگی وارد نمیشود و تنها مشخصاتی كه در سندهای تكبرگی نوشته میشود مشخصات مالك آن است. البته در این سند مختصر جایی هم برای رهن و سرقفلی ملك درنظر گرفته شده است.
قدم هفتم: پرداخت هزینهها و مدارك
سایر مدارك خود را هم تكمیل كنید؛ از مدارك هویتی خود و طرف دیگر معامله گرفته تا قبض تلفن ثابت مربوط به ملك.
قبض تلفن یكی از مدارك مهمی است كه اگر آن را فراموش كنید باید روز و نوبت دیگری را به دریافت سند تك برگی اختصاص دهید و یا هرچه زودتر آن را به اداره ثبت برسانید؛ نشانی دقیق ملك و كد پستی آن اطلاعاتی است كه قطعیت آن را قبض تلفن ملك مورد نظر مشخص میكند.
كروكی ملك یا زمین را هم به خوبی بهخاطر داشته باشید. مالك فعلی ملك و خریدار در زمان دریافت سند تك برگی و همچنین زمان انتقال سند باید حضور داشته باشند، در غیراین صورت شخص ثالثی با داشتن وكالتنامه قانونی میتواند به جای یكی از دوطرف حضور داشته باشد.
قدم هشتم: مراجعه به باجه پست
برای اینكه زحمت رفت وآمد شهروندان به ادارههای ثبت كمتر شود، اداره پست قبول زحمت كرده و سند آماده شده را به دست مالك میرساند اما قبل از آخرین مرحلهها برای دریافت سند تكبرگی لازم است كه سری هم به باجه پست مستقر در اداره ثبت بزنید و با پرداخت هزینه لازم و پر كردن فرم مشخصات، رسما وظیفه دریافت سند را بر عهده این اداره بگذارید.
قبلا برای این كار باید از اداره ثبت خارج میشدید و سری به اداره پست ناحیه میزدید. اخیرا در برخی از ادارههای ثبت، باجهای هم به اداره پست اختصاص داده شده است تا كارهای مربوط به تحویل سند در آن انجام شود. ادارههای ثبتی كه هنوز برای متصدی اداره پست باجهای مشخص نكردهاند خودشان تا اطلاع ثانوی كار این متصدی را انجام میدهند.
قدم نهم: دریافت سند جدید
سند شما آماده است. برای تبدیل سندهای دفترچهای به سندهای تك برگی حدودا 50روز زمان مورد نیاز است. برای دریافت سندهای تكبرگیای كه قرار است به شخص دیگری تعلق بگیرد حدودا 20روز زمان نیاز است. سند شما از طریق مأمور پست به در خانه و به نشانیای كه در اداره ثبت به متصدی پست دادهاید ارسال میشود.
سند تنها به مالك آن تحویل داده میشود مگر اینكه در زمان پركردن فرم مربوط به اداره پست، شخص دیگری را مأمور دریافت آن كرده و آن را در فرم خود معرفی كرده باشید. اگر مأمور اداره پست نتواند نشانیای را كه باید سند را به آن تحویل دهد پیدا كند، سند به اداره ثبت ارجاع داده میشود و مالك باید برای دریافت آن به اداره ثبت مراجعه كند.
ویژگی سندهای تك برگی چیست؟
سندهای تك برگی مثل سندهای قدیمی بهصورت دستی تهیه نمیشوند و روند چاپ آنها كاملا مكانیزه است. این یكی از بزرگترین حسنهای سندهای جدید است.
دیگر مشكل بد خطبودن و یا ناخوانا بودن سند و نوشتن اصلاحات پی در پی پشت سند وجود ندارد و به راحتی میتوان اطلاعات درون سند را دید. سندهای تك برگی كروكی دقیق و اطلاعات جزئیتری نسبت به سندهای قدیمی دربر دارند و با تكیه بر این سندها دیگر مشكلاتی مثل ابهام در متراژ ملك و تعرض به زمینها و املاك اتفاق نمیافتد.
سندهای تك برگی به آسانی سندهایمنگولهدار، جعل نمیشوند. هر سند برای یك نفر صادر میشود بنابراین مشكل فرسودگی سند و دست بهدست گشتن آن هم حل میشود. اما در این سندها خبری از اطلاعات مربوط به نقل و انتقال ملك وجود ندارد و در نگاه اول، بدون مراجعه به اداره ثبت نمیتوان چنین اطلاعاتی را در مورد ملك یا زمین مورد نظر بهدست آورد. از طرفی با وارد شدن این اطلاعات در سامانه اداره ثبت اسناد، دسترسیهای ادارهای به اطلاعات این اسناد راحتتر شده است.
سند جدید چقدر برایتان خرج دارد؟
هزینههای مختلفی برای دریافت سند تك برگی تعیین شده است. از همان ابتدای كار اگر از هزینه دریافت پایان كار و تسویه با بیمه تأمین اجتماعی صرفنظر كنیم، برای استعلام سند باید مبلغ 10هزار تومان به دفتر ثبت بپردازید.
هزینه پست بسته به محل مورد نظر دریافت میشود. اگر سند شما قبلا در اداره ثبت اسناد به ثبت نرسیده باشد باید مبلغی بابت ثبت این سند به اداره ثبت اسناد پرداخت كنید.
این مبلغ عدد ثابتی نیست و محاسبه آن از طریق سیستم اداره ثبت انجام میشود. برای تبدیل سندهای قدیمی به جدید باید حدودا 100هزار تومان و برای انتقال سند و گرفتن سندی جدید با نام خودتان باید حدود مبلغ 70هزار تومان هزینه كنید.
چه مداركی باید همراهمان ببریم؟
اصل و كپی مدارك هویتی خریدار و فروشنده ملك یا مالك جدید و مالك قبلی آن نخستین سند مورد نیاز برای دریافت سندهای تكبرگی است.
ارائه پایان كار شهرداری، استعلام سند، تسویهحساب با بیمه تأمین اجتماعی برای املاكی كه كاربری صنعتی و تجاری دارند دیگر مدارك مورد نیاز است. قبض تلفن ثابت ملك را فراموش نكنید. كروكی دقیق ملك دیگر مدرك مورد نیاز است.
اصل سند قبلی ملك باید هنگام ارائه درخواست به اداره ثبت ارائه شده باشد. اگر وكیل قانونی مراحل تعویض سند و یا واگذاری آن را دنبال میكند در تمام مراجعهها ارائه وكالتنامه از سوی او ضروری است. فرم تقاضای دریافت سند و فرم مربوط به اداره پست ازجمله فرمهایی هستند كه باید در روند این كار تكمیل شوند. پرداخت هزینههای لازم در خود ادارههای ثبت از طریق دستگاه كارتخوان امكانپذیر است. به فیش پرداخت این هزینهها هم نیاز دارید.
دانستنیهای حقوقی اینجا کلیک کنید.
درباره شهرکهای صنعتی اینجا کلیک کنید.
سرگذشت کارآفرینان اینجا کلیک کنید.
نکات مهم درباره انبار اینجا کلیک کنید.
اخبار ارز ، دلار ، طلا و سکه اینجا کلیک کنید.
اخبار اقتصادی ، صنعتی ، حوادث اینجا کلیک کنید.
اطلاعات عمومی دانستنیها آیا میدانید اینجا کلیک کنید.
برای ثبت آگهی رایگان و تبلیغات خرید و فروش املاک و مستغلات اینجا کلیک کنید.
املاک صنعتی پایتخت
جامعترین مرکز اطلاعات املاک در کشور
جاده مخصوص کرج (لشگری) ، جاده قدیم کرج (فتح)
مرکز شهر ، غرب تهران
خرید و فروش ، رهن و اجاره انواع ملک شامل:
انبار ، سالن ، سوله ، کارگاه ، کارخانه ، اداری ، تجاری ، فروش کارخانه
انبارهای مواد غذایی ، آرایشی بهداشتی ، دارویی ، فروشگاههای اینترنتی
انبار ، کالاهای تجاری ، بازرگانی ، انبارهای عمومی و اختصاصی
کارخانجات تولیدی ، غذایی ، دارویی ، صنعتی ، شیمیایی
مطبخ ، کترینگ آشپزخانه صنعتی ، رستوران ، تالار و باغ تالار ، باغ و باغچه
تجاری ، تعمیرگاه مجاز ، نمایندگی ، کارواش ، گاراژ
اداری ، دفترکار ، سالن فیلمبرداری ، کنفرانس ، همایش
انبار روباز ، انبار سنگ ، کاشی ، سرامیک ، مصالح و آهن آلات ، دپوی خودرو
زمینهای کشاورزی و صنعتی ...
۰۲۱۶۶۱۸۸۸۵۳ – ۰۲۱۴۴۵۲۲۰۵۷
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹ افشار
نیازمند املاک اداری ، تجاری ، صنعتی شما جهت
رهن و اجاره یا خرید و فروش در جاده مخصوص کرج ، جاده قدیم کرج ، مرکز شهر و غرب تهران هستیم.
( به مابسپارید ازما بخواهید )
درصورت تمایل فایل فروش یا اجاره ملکتان تماس حاصل نموده یا مشخصات را به شماره 09122967839 واتساپ یا تلگرام نمایید.
- << قبلی
- بعدی