یک ماه پیش وزارت صنعت با برگزاری جلسات مختلف تصمیماتی را برای کنترل بازار خودرو اتخاذ کرد که مهمترین آنها فروش خودرو در بازار حداکثر 10 درصد بالاتر از نرخ کارخانه بود. بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، خودروی صفر در بازار آزاد فقط ۱۰ درصد بیشتر از قیمت کارخانه می تواند فروخته شود. این در حالی است که با گذشت یک ماه از این تصمیم، هنوز قیمت کارخانهای خودروها (به جز محصولاتی که در فروش فوق العاده عرضه شدند) اعلام نشده است. در این شرایط بحث هایی مبنی بر منتفی شدن این مصوبه وزارت صنعت مطرح است به طوری که سعید موتمنی، رییس اتحادیه فروشندگان خودرو اظهار داشت: «هیچ مصوبه ای در این مورد به ما ابلاغ نشده و زمانی که این مسئله را از مسئولان مربوطه پیگیری کردیم به ما گفتند که اجرای این طرح مخالفینی دارد و فعلا اجرایی نمی شود.» وی با بیان اینکه ما تابع قانون و مصوبات هستیم به فارس گفت: «اگر این مصوبه اجرایی می شد اثر مثبتی در بازار و کنترل قیمت ها داشت.»
محمدرضا تابش، رییس سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان هم در مورد عدم اجرای مصوبه 10 درصدی فروش خودرو گفت: «پیشنهاد سازمان حمایت در مورد قیمت خودرو این بود که 10 درصد بالاتر از قیمت مصوب خودرو به عنوان منشأ تعزیر در نظر گرفته شود که این موضوع به کمیتههای مربوطه ارسال شده و در دست بررسی است. » وی با بیان اینکه اما دیدگاههای متفاوتی در این باره وجود دارد، گفت: «برخی معتقدند که قیمت مصوب برای خودرو وجود دارد بنابراین قیمتهای بازاری باید بر مبنای عرضه و تقاضا باشد اما سازمان حمایت در این خصوص معتقد است که باید سقف قیمت در بازار تعیین شود.» به گفته تابش، این موضوع پس از نهایی شدن در کمیتههای مربوطه به ستاد تنظیم بازار ارسال و تصمیم نهایی در آنجا اتخاذ خواهد شد. تعلل در اجرای این تصمیم در شرایطی است که خودروسازان در پیش فروش های یکساله خود شرایط جدیدی از جمله عدم امکان ثبت نام خودرو در خانوارهایی که دارای یک پلاک فعال هستند را در نظر گرفته اند که این اقدام به نوعی در تضاد حقوق مصرف کننده می باشد؛ چرا که در حال حاضر فاصله تقریبا دو برابری میان قیمت های کارخانه تا بازار وجود دارد که امکان خریدهای مصرفی در این بازار را محدود می کند. از سویی دیگر در شرایطی که دستورالعمل و برنامه مشخصی برای مدیریت بازار خودرو وجود ندارد و کنترل بازار فقط به صدور فرمان و دستوراتی که اجرایی نمی شوند، محدود شده است شاهد خیز دوباره قیمت ها در بازار هستیم به طوری که قیمت پژو 206 تیپ 2 که هفته گذشته به 117 میلیون تومان رسیده بود، حالا 10 میلیون تومان افزایش یافته و در بازار به 127 میلیون تومان رسیده است. همچنین پژو 206 تیپ 5 در بازار با رشد قیمت 9 میلیون تومانی، امروز با نرخ 159 میلیون تومان عرضه می شود. در عین حال، سمند ال ایکس افزایش قیمت 9 میلیون تومانی را طی روزهای اخیر تجربه کرده و حالا در بازار با قیمت 123 میلیون تومان عرضه می شود. قیمت پژو پارس نیز با افزایش 10 میلیون تومانی طی هفته گذشته، در حال حاضر با قیمت 137 میلیون تومان در بازار ارائه می شود. پژو 405 نیز رشد قیمت 6 میلیون تومانی را داشته و قیمتش در بازار به 115 میلیون تومان رسیده است. در مورد قیمت پراید نیز باید به رشد 3 میلیون تومانی طی روزهای اخیر اشاره کنیم، در حال حاضر هر دستگاه سایپا 131 با قیمت 70 میلیون تومان در بازار عرضه می شود. تیبا معمولی نیز با رشد قیمت 6 میلیون تومانی، حالا با قیمت 81 میلیون تومان به مشتریان عرضه می شود. قیمت تیبا 2 نیز طی یک هفته گذشته 4 میلیون تومان افزایش یافته و به 89 میلیون تومان رسیده است. یکی از فعالان بازار خودرو در این مورد گفت: «با توجه به اینکه خودروهای فروش فوق العاده و همچنین پیش فروش شده تا یک سال آینده امکان معامله در بازار ندارند، فعلا خودروی زیادی به بازار تزریق نخواهد شد و همین مسئله باعث شده تا فروشندگان در بازار تصور کنند که قیمت ها فعلا نمی شکند و در نتیجه نرخ بالا برای خودروهایشان اعلام می کنند.»
محمدرضا تابش، رییس سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان هم در مورد عدم اجرای مصوبه 10 درصدی فروش خودرو گفت: «پیشنهاد سازمان حمایت در مورد قیمت خودرو این بود که 10 درصد بالاتر از قیمت مصوب خودرو به عنوان منشأ تعزیر در نظر گرفته شود که این موضوع به کمیتههای مربوطه ارسال شده و در دست بررسی است. » وی با بیان اینکه اما دیدگاههای متفاوتی در این باره وجود دارد، گفت: «برخی معتقدند که قیمت مصوب برای خودرو وجود دارد بنابراین قیمتهای بازاری باید بر مبنای عرضه و تقاضا باشد اما سازمان حمایت در این خصوص معتقد است که باید سقف قیمت در بازار تعیین شود.» به گفته تابش، این موضوع پس از نهایی شدن در کمیتههای مربوطه به ستاد تنظیم بازار ارسال و تصمیم نهایی در آنجا اتخاذ خواهد شد. تعلل در اجرای این تصمیم در شرایطی است که خودروسازان در پیش فروش های یکساله خود شرایط جدیدی از جمله عدم امکان ثبت نام خودرو در خانوارهایی که دارای یک پلاک فعال هستند را در نظر گرفته اند که این اقدام به نوعی در تضاد حقوق مصرف کننده می باشد؛ چرا که در حال حاضر فاصله تقریبا دو برابری میان قیمت های کارخانه تا بازار وجود دارد که امکان خریدهای مصرفی در این بازار را محدود می کند. از سویی دیگر در شرایطی که دستورالعمل و برنامه مشخصی برای مدیریت بازار خودرو وجود ندارد و کنترل بازار فقط به صدور فرمان و دستوراتی که اجرایی نمی شوند، محدود شده است شاهد خیز دوباره قیمت ها در بازار هستیم به طوری که قیمت پژو 206 تیپ 2 که هفته گذشته به 117 میلیون تومان رسیده بود، حالا 10 میلیون تومان افزایش یافته و در بازار به 127 میلیون تومان رسیده است. همچنین پژو 206 تیپ 5 در بازار با رشد قیمت 9 میلیون تومانی، امروز با نرخ 159 میلیون تومان عرضه می شود. در عین حال، سمند ال ایکس افزایش قیمت 9 میلیون تومانی را طی روزهای اخیر تجربه کرده و حالا در بازار با قیمت 123 میلیون تومان عرضه می شود. قیمت پژو پارس نیز با افزایش 10 میلیون تومانی طی هفته گذشته، در حال حاضر با قیمت 137 میلیون تومان در بازار ارائه می شود. پژو 405 نیز رشد قیمت 6 میلیون تومانی را داشته و قیمتش در بازار به 115 میلیون تومان رسیده است. در مورد قیمت پراید نیز باید به رشد 3 میلیون تومانی طی روزهای اخیر اشاره کنیم، در حال حاضر هر دستگاه سایپا 131 با قیمت 70 میلیون تومان در بازار عرضه می شود. تیبا معمولی نیز با رشد قیمت 6 میلیون تومانی، حالا با قیمت 81 میلیون تومان به مشتریان عرضه می شود. قیمت تیبا 2 نیز طی یک هفته گذشته 4 میلیون تومان افزایش یافته و به 89 میلیون تومان رسیده است. یکی از فعالان بازار خودرو در این مورد گفت: «با توجه به اینکه خودروهای فروش فوق العاده و همچنین پیش فروش شده تا یک سال آینده امکان معامله در بازار ندارند، فعلا خودروی زیادی به بازار تزریق نخواهد شد و همین مسئله باعث شده تا فروشندگان در بازار تصور کنند که قیمت ها فعلا نمی شکند و در نتیجه نرخ بالا برای خودروهایشان اعلام می کنند.»