«حمایت» گزارش می دهد
قیمت خودرو ترمز ندارد!
التهابات بازار خودرو در هفته های اخیر باورنکردنی است. «اعلام قیمت های سلیقه ای»، «غیرمنطقی» و «ساعتی» نوسانات این بازار را تشدید و این کالای مصرفی را تبدیل به کالایی لوکس و سرمایه ای کرده است. مصرف کنندگان واقعی خودرو این روزها بیش از پیش در وضعیت بی رحمانه ای قرار گرفته و با انگشت حیرت به تماشای نمودار افزایشی قیمت خودرو نشسته اند. گزارش ها از افزایش 70 تا 80 درصدی قیمت خودروهای مونتاژی و رشد پنج تا 30 میلیون تومانی قیمت خودروهای داخلی در کمتر از 20 روز گذشته حکایت دارد و این در شرایطی است که بر اساس وعده ها، قرار بود بعد از آزادسازی قیمت خودرو از بهمن ماه، وضعیت قیمت ها در این بازار متعادل شود. کارشناسان افزایش عرضه را راهکار ساماندهی بازار خودرو عنوان می کنند؛ موضوعی که اهتمام جدی تری را می طلبد.
با گذشت 19 روز از آغاز مجدد فعالیت بازار پس از پشت سرگذاشتن عید، تاکنون التهاب بازار فروکش نکرده است. دلایل مختلفی در خصوص افزایش قیمت خودرو عنوان شده است که کاهش عرضه و افزایش تقاضای ناشی از کوچ سرمایه ها از بازار ارز از مهمترین آنهاست. این افزایش در شرایطی است که سال گذشته هم خودروسازان و هم وزیر صنعت، آزادسازی قیمت ها را راهکار کاهش تقاضای غیرمصرفی در بازار خودرو عنوان کرده بودند. رضا رحمانی، وزیر صنعت ابتدای اسفند سال گذشته با بیان اینکه برخی نوسانات مقطعی است، گفته بود: «مردم نباید تحت تاثیر فضای روانی قرار گیرند، چرا که به هر میزان مصرف کننده ها تقاضا داشته باشند، در کشور قابل تامین است به خصوص در ماههای آینده که شاید تولید بیش از رقم کنونی افزایش یابد و با این افزایش تولید قیمت ها متعادل تر میشود.»
وی با تاکید بر اینکه تولیدات خودرو در اسفندماه نسبت به ۳ ماه قبل از آن بیش از دو برابر شد، گفته بود: «این افزایش تولید ۲ اثر دارد، نخست اینکه توان خودروسازان را برای انجام تعهدات قبلی افزایش میدهد و افرادی که خودرو پیش خرید کردهاند، میتوانند خودروهای خود را سریع تر دریافت کنند و دوم اینکه عرضه خودرو، قیمت را متعادل تر میکند.»
خودروسازان چه می گویند؟
هرچند عواملی همچون محدودیت واردات و کمبود قطعه یکی از دلایل کاهش عرضه است، اما این در شرایطی است که هم اکنون با لحاظ این شرایط، خودروسازان همچنان مشغول پیش فروش خودرو هستند. در هر صورت بسیاری مقصر اصلی بهم ریختگی قیمت ها را خودروسازان و عدم تحویل به موضع محصولات عنوان می کنند و معتقدند اگر خودروهای مردم تحویل داده می شد به طور حتم بازار با این همه تقاضا و افزایش قیمت ها روبه رو نبود. فروشندگان خودرو با تأکید براینکه قیمت خودرو متناسب با عرضه و تقاضاست، می گویند وقتی عرضه ای وجود نداشته باشد به طور حتم تعادل بازار بهم ریخته و شاهد افزایش قیمتها خواهیم بود.
یک مقام مسئول در یک کارخانه بزرگ خودروسازی در این خصوص گفت: «متأسفانه خودرو به عنوان یک کالای سرمایهای محسوب شده و نقدینگی زیادی را به سمت خود جذب کرده است. به نحوی که به جای آنکه نقدینگی به سمت بازار ارز، سکه یا مسکن هدایت شود به سمت بازار خودرو رفته و هر کس به هر شگردی در صدد خرید خودرو و فروش آن برای سود بیشتر است.»
وی با افزود: «با تلاش بسیار در صددیم تا چرخه تولید را افزایش دهیم اما وقتی آمار روزانه تولید هزار دستگاه را اعلام میکنیم باید توجه داشته باشید که بخشی از این آمار خودروهای ناقص بوده و به سمت انبارها میرود. برهمین اساس بخشی از تولیدات ما تجاری و بخشی ناقص است که باید تأمین قطعات آن به زحمت انجام شود همین موضوع عاملی شده تا نتوانیم به تعهدات خود عمل کنیم.» این مقام مسئول با اعلام اینکه کسری نقدینگی صنعت خودرو باعث شده تا تأمین نقدینگی واحدهای قطعه سازی به کندی انجام شود، افزود: «شناور بودن قیمت ارز بر حجم مشکلات ما اضافه کرده است، قیمتهای دستوری عاملی شده تا نتوانیم شکاف قیمتی کارخانه تا بازار را برطرف کنیم.»
لزوم افزایش عرضه
رییس اتحادیه صنف نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران در خصوص وضعیت این روزهای بازار خودرو گفت: «افرادی که خودرو دارند، قیمت های سلیقه ای می دهند، اگر خواهان کاهش التهاب در بازار خودرو هستیم باید خودرو به اندازه کافی در بازار موجود باشد.» سعید موتمنی در گفتگو با ایرنا افزود: «اگر خودروسازان داخلی قادر به تامین نیاز بازار نیستند، وزارت صنعت باید دستکم اجازه ورود خودروهای زیر 10 تا 15 هزار دلار کارکرده به داخل را صادر کند.» وی بیان داشت: «حتی یک روز وقفه در عرضه خودرو به بازار، بازگشت آن به حالت عادی و خروج از بی تعادلی را هفته ها به تاخیر می اندازد.»
وی اظهار داشت: «افزایش نامتعارف قیمت خودروهای داخلی و خارجی در چند روز اخیر به هیچ عنوان قابل توجیه نیست و هیچ اتفاقی در سایر بازارها از جمله طلا، سکه و ارز نیفتاده که چنین رشد قیمتی را شاهد باشیم.» وی ادامه داد: «در حالی که اسفندماه پارسال با عرضه مداوم خودرو از سوی خودروسازان، وضعیت آرامی را در بازار شاهد بودیم، اما اکنون دوباره بازار ملتهبی را شاهد هستیم.»
فعالان بازار خودرو نیز با انتقاد از وضعیت این روزهای بازار کاهش عرضه و افزایش تقاضا را دلیل اصلی این وضعیت عنوان می کنند و معتقدند فقط عرضه خودرو است که می تواند این وضعیت را سر و سامان دهد. یکی از نمایشگاه داران در این خصوص گفت: «تا پنج سال قبل هر دستگاه تویوتا پرادو در بازار 180 میلیون تومان داد و ستد می شد، اما همان خودرو با وجود چند سال کارکرد به بیش از یک میلیارد و 400 میلیون تومان معامله می شود.» فعالان بازار خودرو می گویند وزارت صنعت باید فکر اساسی درخصوص این صنعت و بازار آن بیندیشد، بازار نیاز روزانه دارد و باید این کالا را از بورس بازی خارج کرد.
آخرین قیمت خودرو در بازار آزاد
بررسی ها نشان می دهد پژو 206 تیپ 2 که 18 فروردین ماه 72 میلیون تومان قیمت داشت، در دو روز گذشته به 95 میلیون تومان رسیده است. پژو 206 وی 8 در مدت یاد شده از 88 میلیون تومان به 114 میلیون تومان، پژو 206 تیپ 5 از 86 میلیون به 112 میلیون تومان، سمند ال. ایکس از 72 میلیون به 86 میلیون تومان، پژو 405 جی. ال. ایکس از 68.5 میلیون به 85 میلیون تومان و سراتو شرکتی سایپا از 245 میلیون به 330 میلیون تومان رسیده است. هر دستگاه پراید 111 به 51 میلیون تومان، پراید 131 به 47.5 میلیون تومان، ساینا 61 میلیون تومان، پژو 207 اتوماتیک 155 میلیون تومان، پژو 207 دنده ای 124 میلیون تومان، پژو 405 اس. ال. ایکس 88 میلیون تومان، پژو پارس دنده ای 101 میلیون تومان، پژو پارس اتوماتیک 147 میلیون تومان، پژو پارس ال. ایکس (TU5) معادل 120 میلیون تومان، سمند ال. ایکس 85 میلیون تومان، سمند ای. اف7 به 89 میلیون تومان، سمند دوگانه پایه گازسوز 94 میلیون تومان و رانا 90 میلیون تومان قیمت خورد. همچنین هر دستگاه هایما اس 5 به 300 میلیون تومان، هایما اس 7 به 320 میلیون تومان، دانگ فنگ اچ. سی. کراس 155 میلیون تومان، پژو 2008 به 410 میلیون تومان، سوزوکی گراند ویتارا به 550 میلیون تومان، ساندرو 185 میلیون تومان و ساندرو استپ وی 200 میلیون تومان قیمت گذاری شد.